جریمه شرکت بدون فعالیت
اگه شرکت ثبتشده فعالیتی نداشته باشه، جریمه یا مشکل قانونی پیدا میکنه؟
جزئیات پرسش
اگه شرکت ثبتشده فعالیتی نداشته باشه، جریمه یا مشکل قانونی پیدا میکنه؟
خیلی از افراد فکر می کنند وقتی شرکتشان کاری انجام نمی دهد ،هیچ تکلیفی هم ندارند. این تصور اشتباه است. در ایران، صرف ثبت شرکت یک سری تعهدات قانونی ایجاد می کند که حتی با نبود فعالیت هم باید انجام شود. سازمان امور مالیاتی، اداره ثبت شرکت ها و سازمان تامین اجتماعی هر کدام انتظارات جداگانه ای دارند و بی توجهی به هر کدام می تواند جریمه های سنگین ایجاد کند.
اداره مالیات شرکت را فعال می بیند تا زمانی که انحلال آن در روزنامه رسمی آگهی نشده باشد. پس هر سال باید اظهارنامه صفر تسلیم شود. علاوه بر این،دفاتر قانونی باید پلمب و تحریر شوند. بسیاری از صاحبان شرکت این موضوع را نادیده می گیرند و بعد از چند سال با بدهی مالیاتی انباشته روبرو می شوند.
| تکلیف قانونی | مرجع | جریمه تاخیر |
|---|---|---|
| تسلیم اظهارنامه مالیاتی صفر | سازمان امور مالیاتی | ۳۰٪ مالیات یا جریمه ثابت |
| پلمب دفاتر قانونی | اداره ثبت شرکت ها | رد دفاتر و جریمه مالیاتی |
| ارسال لیست بیمه صفر | سازمان تامین اجتماعی | جریمه ماهانه |
| تمدید کارت بازرگانی | اتاق بازرگانی | ابطال کارت |
دو راه اصلی وجود دارد: اول انجام تکالیف سالانه به صورت صفر و نگه داشتن شرکت، دوم انحلال رسمی شرکت. انحلال ممکن است هزینه بر به نظر برسد اما در بلندمدت از انباشت جریمه جلوگیری می کند. در سال ۱۴۰۵ هزینه های انحلال در مقایسه با جریمه های چند ساله بسیار کمتر است.
"یک شرکت غیرفعال که سه سال اظهارنامه نداده، ممکن است با جریمه ای بیشتر از هزینه کل راه اندازی اولیه خود مواجه شود."
اگر تصمیم به نگه داشتن شرکت دارید ،این مراحل سالانه را باید طی کنید:
مزایای انحلال رسمی شرکت غیرفعال شامل موارد زیر می شود: