ثبت شرکت به اسم یک نفر
آیا میشه شرکت رو به اسم یه نفر ثبت کرد یا حتماً باید چند نفر باشن؟
ثبت شرکت
1 بازدید
جزئیات پرسش
آیا میشه شرکت رو به اسم یه نفر ثبت کرد یا حتماً باید چند نفر باشن؟
بله، در ایران می شود شرکت را با یک نفر ثبت کرد. قانون تجارت ایران دو نوع ساختار حقوقی را برای تکمالک فراهم می کند: شرکت با مسئولیت محدود تکشریک و موسسه غیرتجاری. با این حال، بیشتر افراد در ۱۴۰۵ از راه اندازی شرکت با مسئولیت محدود با یک شریک اسمی استفاده می کنند تا نیاز قانونی به حداقل دو نفر را برطرف سازند.
طبق ماده ۹۴ قانون تجارت ایران، شرکت با مسئولیت محدود باید حداقل دو شریک داشته باشد؛ اما در عمل، بسیاری از کارآفرینان با افزودن یک شریک با سهم اسمی این الزام را برآورده می کنند.
انتخاب نوع شرکت بر اساس حجم کار، مسئولیت مالی و نیازهای مالیاتی تفاوت می کند. جدول زیر مقایسه گزینه های اصلی در سال ۱۴۰۵ را نشان می دهد:
| نوع ساختار | حداقل شریک | مسئولیت مالی | مناسب برای |
|---|---|---|---|
| شرکت با مسئولیت محدود | ۲ نفر | محدود به سرمایه | کسب و کار متوسط |
| شرکت سهامی خاص | ۳ نفر | محدود به سهام | کسب و کار بزرگتر |
| موسسه غیرتجاری | ۱ نفر | نامحدود | خدمات و مشاوره |
| کسب و کار انفرادی | ۱ نفر | نامحدود | استارتاپ کوچک |
فارغ از اینکه یک نفر باشید یا دو نفر، مدارک پایه برای ثبت در سامانه اداره ثبت شرکت ها یکسان است:
مزایای انتخاب ساختار درست از همان ابتدا عبارت اند از: